Leverans och köpvillkor
Ölandsgängets hemsida olandsganget.se med tillhörande webbshop tillhandahålls av Alvarhus Media. Nedan följer de köpvillkor som vi arbetar efter och som överensstämmer med gällande lagstiftning och våra egna riktlinjer. Minderåriga (under 18 år) får inte genomföra köp utan målsmans godkännande. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor.
Priser
Alla priser är som standard i SEK inkl. moms.
Priset som gäller är det som är angivet den dag du gör din beställning.
Betalningsalternativ
Våra betalningslösningar är kontokort, direktbetalning, swish och faktura som erbjuds i samarbete med Payson.
Payson samarbetar med VISA och MasterCard samt Diners och Discover för kortbetalningar. Vid kortbetalningar används det en 3D-Secure teknik som är en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Observera att alla kredit- och betalkortstransaktioner debiteras vid köptillfället. Payson är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker hantering av kortdata.
Payson samarbetar med svenska banker som erbjuder direktbetalningar samt med Trustly Group AB (org.nr 556754–8655), ”Trustly” är ett svenskt auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen. Bolaget bedriver tillståndspliktig betaltjänstverksamhet i enlighet med lagen (2010:751) om betaltjänster och har genom underrättelse till Finansinspektionen tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES.
När du betalar med Swish till Payson har Payson övertagit fordran från säljföretaget och inkluderar tjänsten köparskydd för dig som konsument. För att betala via Swish behöver du ha Swish-appen och Mobilt BankID installerat på din enhet. Observera att Swish debiteras direkt vid köptillfället. Ingen avgift tillkommer vid betalning med Swish.
Vid återköp återförs pengarna till ditt bankkonto genom en ny Swish-betalning från Payson, alternativt till ditt konto på Payson.
Du hittar fullständiga användarvillkoren här på Payson AB: www.payson.se/sv/anvandarvillkor
Om PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (endast företag). Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger. För att betala mot Faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot Faktura måste vara registrerade i Sverige och ska betala inom 30 dagar. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.
Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Svea Bank AB, 556158-7634.
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid Alvarhus Media innan du sänder tillbaka varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Varorna ska vara väl förpackade i godkänt ytteremballage. Transportskador på grund av dåligt emballage debiteras dig som kund. När vi mottagit paketet i retur återbetalar vi dina pengar. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. Du ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under transport vid retur till oss.
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Svea Bank AB (publ) org. nr 556158–7634.
Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig så snart som möjligt en bekräftelse per e-post med information om din beställning. Här är det viktigt att du fyller i rätt email adress vid registrering. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med oss.
Leverans och frakt
Fraktavgift inom Sverige tillkommer med 25 kr inkl. moms. Varorna skickas från oss samma eller senast nästa arbetsdag efter bekräftad beställning. Varorna skickas med PostNord. Om din beställning är försenad kommer du att få ett meddelande om detta. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart anmäla detta till ombudet. Om ombudet inte åtar sig skadeansvaret kontaktar du oss på Alvarhus Media.
Vi skickar för närvarande endast produkter inom Sverige.
Dataskyddspolicy och sekretess
Alvarhus Media är mycket försiktiga vid behandling av personuppgifter för att skydda din personliga integritet. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordning GDPR och förbinder oss att aldrig sälja eller på annat sätt sprida dina personuppgifter som e-postadress, eller annan information till tredje part.
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Dina personuppgifter används i postorderhanteringen. I fallet att du genom att kryssa respektive checkboxen vid köptillfället har valt att du vill få del av erbjudanden och nyheter så används din e-postadress för utskick. Du kan när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet.
Du kan alltid kontakta oss rörande frågor kring dina personuppgifter.
Reklamation
Du har rätt att reklamera fel i beställd vara inom skälig tid efter att du upptäckt eller bort upptäcka felet. Reklamationer ska vara oss tillhanda inom 14 dagar från mottagandet av beställningen. Skulle varan vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.
Kontakta oss och ange ordernummer, kunduppgifter och orsak till reklamation. Varan ska återsändas väl emballerad och i originalförpackning. Vid giltigt returärende står Alvarhus Media för returfrakten. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den är du betalningsansvarig.
Ej avhämtade paket
Vid returer av paket som inte blivit avhämtade förbehåller vi oss rätten att debitera dig för våra omkostnader. Som för närvarande är 300 kr inkl. moms. Försändelsen ligger hos postombudet i [14 dagar] innan den returneras till oss. Vi reserverar oss för eventuella prisförändringar när det gäller logistikombuds fraktkostnader och avgifter.
Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att behandla din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg medan du handlar. Session cookies lagras inte på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Tillämplig lag och tvister
Dessa allmänna villkor och din användning av webbsidan (samt alla inom- eller utomkontraktuella relationer som kan uppstå i samband därmed) ska regleras av och tolkas i enlighet med svensk lag.
Om vi inte kan komma överens har du som ingått avtal med oss i egenskap av konsument rätt att anmäla tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi har som policy att följa ARN:s rekommendationer. Du kan kontakta ARN via deras hemsida, www.arn.se, eller genom att skicka brev till ARN på adressen:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta oss på order@alvarhusmedia.com.